Že je pro SEO obsah důležitou, ba možná nejdůležitější složkou, to víme všichni. Není ale obsah jako obsah. V tomto článku se zaměříme na druh obsahu, kterému se říká „evergreen“, tedy obsah „věčně zelený“. Co takový obsah je a k čemu všemu je dobrý? Pojďme se na to podívat!
Nejprve si ujasněme, co v SEO znamená evergreen
Dost možná jste na toto anglické slovíčko narazili například když se hovoří o hudebních hitech, které jsou oblíbené i po desetiletích. V SEO se jedná o něco podobného. Evergreen je takový druh obsahu, který nezastarává a zůstává čerstvý, i když čas plyne a módy a trendy se mění.
Tím stojí v protikladu k obsahu, který zastarává rychle a i když může v krátkodobém horizontu přitáhnout velké množství návštěvníků, s největší pravděpodobností po něm s uplynutím času “neštěkne ani pes”.
Podívejme se nejprve na obsah, který se evergreenem jen těžko stane.
· Každodenní novinky a zprávy – ty zastarávají nejrychleji
· Statistiky a data s omezenou časovou platností
· Články a texty vztahující se ke konkrétnímu ročnímu období či svátku
· Obsah věnovaný současnému trendu či módě, která zastarává z principu
Veškerý obsah tohoto typu zastarává velmi rychle, a klíčová slova k němu se vztahující, která nyní mohou vévodit ve vyhledávanosti, se za několik měsíců mohou propadnout na smetiště vyhledávačů. To se evergreenového obsahu netýká.
Jaký formát je pro evergreenový obsah nejvhodnější?
Ačkoliv žádný univerzální formát, který by zaručil čerstvost obsahu neexistuje, obecně platí, že některé formy mají delší životnost, než jiné. Sem patří kupříkladu:
· Seznamy
· Tipy a triky
· Instruktážní články a videa
· Texty slovníkového a encyklopedického formátu
· Recenze
· Videa
Ne nutně se každý obsah tohoto formátu stává pomyslnou stálicí, ale jeho šance jsou rozhodně vyšší. To platí především o videích či ještě lépe videonávodech. Také vizuální složka (fotky, grafiky) často stárne pomaleji než složka textová.
Nejživotnější obsah se vztahuje k obecným lidským situacím
Vztahy, jídlo, zdravý životní styl, práce, domácí mazlíčci, finance… tato témata jsou obecně magnetem na evergreenový obsah.
Příkladem takového obsahu mohou být články a návody jako:
· Jak vyměnit píchlou duši u kola
· Jak uvařit guláš
· Čím krmit psa
Samozřejmě, pokud prodáváte kancelářské sponky či zahradnické hnojivo, bude velmi těžké takovéto obecné lidské situace na váš obor naroubovat. Ale i tak máte řadu možností k tvorbě obsahu s přesahem.
Zůstaneme-li u kancelářských sponek, můžete například psát články „jak si zorganizovat stůl v kanceláři“, „kancelářské pomůcky, které by na vašem stolu neměly chybět“, a podobně. Kreativitě se meze nekladou.
Častým problémem u takového obsahu je, že již byl pravděpodobně napsán někým jiným. Nebojte se proto zacházet do větších konkrétností a hledat nové perspektivy. Významně vám v tom může pomoci analýza klíčových slov a zaměření se na tzv. long-tailová (tj. delší a konkrétnější) klíčová slova, která vám pomohou najít neotřelé nápady. Klíčová slova samozřejmě do vašeho obsahu zakomponujte!
Několik dalších tipů pro psaní evergreenového obsahu
· Pište pro laiky. Pamatujte, že nejčastěji vyhledávají věci na internetu laici, nikoliv odborníci, kteří je znají. Tomu byste měli přizpůsobit i tón vašeho obsahu.
· Pište na specifičtější témata (pamatujte, co jsme psali výše o long-tailových klíčových slovech). I pokud píšete o obecnějším tématu, dejme tomu průvodce make-upem, rozdělte jej do dílčích částí – makeup rtů, obočí, atd.
· Nespoléhejte jen na evergreenový obsah! I obsah, který rychleji zastarává, má svou váhu a přivádí na váš web návštěvníky a zákazníky! Pamatujte, že dobré SEO je pestré.
Znáte nějaké dobré příklady takového „evergreenu“ z vlastní praxe? Uveďte je v komentářích!